17 Jul 2009 06:54Desteapta-te, romane!

De mai bine de 10 ani o mare parte (daca nu chiar cea mai mare parte) din veniturile mele se duc pe calatorii in afara tarii. Imi place sa calatoresc pentru ca mi se pare fascinant sa vezi cum traiesc cei 6 miliarde+ de oameni cu care impart planeta asta.

Pina acum am umplut cu vize 4 pasapoarte, am vizitat 41 de tari, am inconjurat pamantul de citeva ori, am stat in hoteluri de 1* si hoteluri de 5*, am mancat ciudatenii cu betisoarele, mana sau furculita, am zburat cu low-cost si la business class, am facut sporturi extreme, am fumat, mincat si facut chestii care unele tari si oameni le considera ilegale sau imorale,  iar acum privind in urma nu regret nici o secunda banii si timpul investit in aceste calatorii.

La inceput a fost mai greu pentru ca eram prost si de diferenta culturala nu auzisem decit in carti sau la televizor, daramite sa inteleg ce e aia. In 1999 cind am fost prima data in Thailanda mincam snitele si nici nu vroiam sa aud de scarboseniile numite fructe de mare. In ultimele zile ale calatoriei am descoperit fructele de mare si de atunci nu mai ma satur.

Cu timpul am inceput sa inteleg ca daca oamenii sunt fericiti, ceea ce mie mi se pare normal nu conteaza. In Noua Zeelanda nu mi s-a parut neobisnuit sa vad oameni desculti la cumparaturi in supermarket si nu am avut nici o problema sa maninc orez cu mina dreapta de pe o frunza de palmier.

Cu cit calatoresc mai mult cu atit simt mai tare lovitura de bita pe care o primesc in cap in momentul in care pasesc pe pamant romanesc.  In loc sa vad oameni fericiti, vad oameni cu fete lungi si posomorite care in loc sa se bucure ca te intorci in tara te considera infractor si vor sa-ti scotoceasca prin haine si sa afle citi bani ai in portofel. Vad indivizi care incearca sa te fure, vad lipsa de respect pentru oameni, vad lipsa de initiativa, vad resemnare, vad frustrare.

Cred ca o mare parte din aceste atitudini vin din lipsa de progres, din incapacitatea noastra de a evolua si din lipsa de viziune.

In aeroport taxi-urile pirat nu au nici o problema sa agate turistii straini si sa le ceara 100 EUR pina la Intercontinental (cursa care face 10-12 EUR), iar angajatii aeroportului dau din umeri cind ii intrebi despre existenta acestor indivizi. In alte tari vezi birouri care iti calculeaza de la inceput valorea cursei pina la destinatie, platesti si primesti un voucher. In alte tari exista birou de turism in aeroport, noi avem o ghereta unde nu e nimeni niciodata sau daca este nu e in stare sa vorbeasca engleza sau sa-ti dea o harta a orasului.

In 1999 cind am ajuns in Bangkok stateam la etajul 17 al unui hotel cu 30 de etaje, in dreptul etajului 10, unde era piscina, trecea o autostrada suspendata cu cite 5 benzi pe sens si tocmai inaugurasera reteaua de metrouri suspendate (BTS) care avea 2 linii si citeva zeci de statii. In 1999 nu exista metrou in Bangkok, dar se lucra la el din 1996, iar in 2004 au inaugurat prima linie cu 18 statii.

In Ungaria am fost cu masina prin 2001 cind ungurii aveau o autostrada M1 ce facea legatura intre Budapesta si Vienna (180km), se lucra la M5 spre Szeged, iar M3 care o lua spre NE (Oradea, Ucraina) avea 50km. La vreme respectiva aveau putin peste 250km de autostrazi.. intre timp au dat drumul la inelul M0 in jurul Budapestei si au mai facut 900km de autostrazi. Noi in 2001 aveam 130km de autostrazi si de atunci am mai facut inca 140km.. bun raport.

Daca de Ungaria putem spune ca este mai aproape de Europa, putem sa aruncam un ochi si la vecinii de la sud de Dunare care au acum peste 450km de autostrazi si un terminal brand new la aeroportul din Sofia.

Prin aeroportul din Praga am fost prima data in 2003 cind avea 2 terminale A si B cu cite 10 porti. Intre timp au mai facut terminalul C si D care mai adauga 50 de porti. Tot in perioada asta au mai construit si 500km de autostrazi.

In Praga cladirile sunt spalate periodic, iar la fiecare 2 ani proprietarii sunt obligati sa le renoveze fatada. In Praga nu vezi fatade care stau sa pice acoperite cu bannere publicitare ci vezi arhitectura.

Noi cu ce realizari ne putem mandri in ultimii 20 de ani ? Ce am facut noi pentru binele populatiei ? Bani am cheltuit slava domnului si inca cheltuim. Ministerul de finante se imprumuta aproape zilnic de zeci si sute de milioane de EUR de la bancile comerciale pentru a plati salariile celor 1.4 milioane de bugetari si cele 6 milioane de pensii. Banii care in mod normal ar fi trebuit sa ajunga la infrastructura ajung in Bugatti Veyron, in X5-uri care calca oameni pe plaja, in vile si in campanii electorale.

Cei care ar trebui sa ia decizii pentru binele nostru sunt niste parveniti care se gandesc doar la ce masina sau vila sa-si mai cumpere.

Cred in puterea exemplului si pina cind romanii nu vor vedea cu ochii lor ca se poate mult mai bine nu vor face nimic. Asadar dragi romani PLIMBATI-VA! Mergeti sa vedeti cum au reusit altii sa construiasca pasaje si autostrazi suspendate, sa vedeti ce inseamna respectul fata de om si client, sa vedeti ca se poate conduce fara claxoane, nervi si injuraturi, ca cei care fura din banii poporului sunt spinzurati sau bagati la inchisoare, ca politia si angajatii statului lucreaza pentru tine, ca cei care oameni oameni pe trecerea de pietoni ajung la puscarie, ca se poate!

Alte articole pe acelasi subiect:

  • Se pare ca nu am mai scris nimic pe tema asta.

66 Responses to “Desteapta-te, romane!”

  1. [...] despre alte lumi de pe alte planete. Tags: [...]

  2. Flutureon 17 Jul 2009 at 09:40

    Bogdan, cred ca trebuie sa incepem prin a intelege ca suntem o natie mediocra. In loc sa ne laudam cu diversi olimpici si capete luminate de la Google, ar trebui sa privim istoria si prezentul in fata si sa intelegem ca mai mult nu putem.

    Dupa ce am inteles asta, putem sa evoluam. Un pic, in limita mediocritatii noastre.

  3. Mircea Scarlatescuon 17 Jul 2009 at 09:41

    Nu, nu se poate decat daca vrem toti. Daca fiecare dintre noi ne-am face treaba cu responsabilitate.

    Daca cei ce trebuie sa proiecteze ar proiecta stiind ca platesc daca gresesc, daca cei ce controleaza ar plati daca nu controleaza bine, daca cei ce cheltuie banii publicii ar intra in inchisoare daca ar arunca banii aiurea.

    Pana nu se va intampla asa ceva, lucrurile nu vor evolua altfel decat inertial la noi. Cu tot cu plimbari pe care mai ales cei din functii de conduere le fac :)

    Plus ca istoric vorbind, gandeste-te ca am fost mereu un popor la granita dintre civilizatie si salbaticie. Crezi ca vom recupera asta vreodata? Eu nu prea.

  4. Mariuson 17 Jul 2009 at 09:42

    Ai perfecta dreptate… Cred ca devine tot mai important ca cei care cunosc si o altfel de realitate sa vorbeasca mai mult despre ceea ce se intampla dincolo de gradina noastra. Si ma bucur ca indemnul final nu este este “se poate” si nu unul pentru emigrare.

  5. zosoon 17 Jul 2009 at 09:51

    fluture, ce sinistru esti, bă!

  6. Moldoveancaon 17 Jul 2009 at 10:08

    Eu nu prea cred ca ajuta la ceva puterea exemplului. Capsunarii se poarta (cat de cat) civilizat acolo pe unde sunt, dar cand revin in Romania se intorc la vechile obiceiuri, ca de, au venit la taranoaia. In Romania isi permit sa lase covoare de coji de seminte si gunoaie pentru ca ei pleaca inapoi de unde au venit iar noi ramanem sa curatam.

  7. Cristianon 17 Jul 2009 at 10:31

    Super articol!

  8. Timon 17 Jul 2009 at 10:37

    @Fluture toate natiile sunt mediocre, doar ca unele sunt mai (dez)avantajate decit altele prin pozitionarea geografica..in rest toti ne tragem din maimuta, avem doi ochi, doua miini, doua picioare si nu vad de ce nu am putea evolua.

    @Moldoveanca crezi ca civilizatia s-a facut cu frumosul ? In Singapore inca exista biciuirea ca forma de pedeapsa, ca sa nu mai vorbesc ca daca esti prins ca arunci pe jos gunoaie esti pus in mijlocul orasului sa speli trotuarele in folosul comunitatii. Noi ne permitem sa dam cu jeep-ul peste politisti cind ni se cer actele la control.

  9. PCHon 17 Jul 2009 at 10:58

    felicitari – un articol frumos si adevarat. mai ramine de lamurit de ce noi nu putem.

  10. Sammyon 17 Jul 2009 at 11:01

    Asta e solutia? Ne spalam pe maini ne plimbam dar nu facem nimic?

  11. georgeon 17 Jul 2009 at 11:02

    Greu nene … greu …

  12. Petreon 17 Jul 2009 at 11:06

    Eu as avea alt sfat pentru cititorii tai: daca va iubiti tara, parasiti-o! plecati ! de ce? pentru ca eu cred ca meritam mai mult decat 10, 30 sau 60 de zile pe an sa ne simtim oameni, sa fim respectati si sa vedem ce inseamna civilizatie sau respect fata de tine si fata de mediul inconjurator. Iar pentru a reconstrui Romania in urmatorii 20 de ani, ca apoi in 5 ani sa o aduca o guvernare la nivelul de acum, no way.

    De fiecare data cand ma intorc de “dincolo”, decalajul de civilizatie este tot mai accentuat; de vreo 2-3 ani nu mai simt ca m-am intors in “shithole” cand pasesc inapoi in Romania, ci simt ca m-am intors in timp, undeva in 1600, atunci cand oamenii inca nu au aflat de existenta hartiei igienice.

  13. Flutureon 17 Jul 2009 at 11:14

    Tim, deci tu zici ca noi suntem asa din cauza pozitiei geografice. Noa, acum putem sa ne culcam la loc? Noapte buna, Romania.

  14. Olaru Ionuton 17 Jul 2009 at 11:15

    Nu cred ca ne cunoastem prea mult istoria daca afirmam asemenea lucruri.
    Expunerea e mai mult o acuza decat o rezolvare.Nu cred ca se poate rezolva, acuzand sau si mai tare, constatand. De ce nu faci un comment si despre excursiile tale din tara?
    Ai fost la Rarau? Bucovina? Maramures, Valcea(Hurezi) Sf.Gheorghe, Apusenii..si lista este foarte lunga ..ca sa intelegi de fapt unde a ramas ascunsa Romania.Procesul de imbecilizare la care suntem supusi(si nu suntem singuri)_..este constant si premeditat.
    In Germania gasesti la gunoi Beethoven, in Anglia nivelul de alcolism este ridicat .. Suedia o tara trista (asemenea cele nordice Danemarca, etc)_si nu sunt parerile mele ..sunt parerile celor care au fost acolo si au trait acolo.

    Pentru simtul frumosului iti trebuie alt simt .decat vazul ..mirosul .etc..

    Spunea un batran italian ca “cine nu stie poezie nu poate face un vin bun”.Asemenea acad.Zoe Dumitrescu Busulenga spunea ca cien nu a vizitat manastirile din Romania nu cunoaste Romania (cu atat mai putin romanul).Cred ca este nevoie de o aplecare asupra problemei in miez..si nu in coaja ,daca imi este permisa concluzia..ca sa arunce cu noroi se pricep toti sa faca. Ai auzit de Aiud, Sighet, Fenomenul Pitesti? stii ce a fost acolo?Cati stiu? Petre Tutea zicea ca “o caruta de tarani a tinut in sah intreaga Europa”(asta esemne de coloana vertebral si de atitudine demnain fata ..vitregiei”
    Nu vreau sa elogiez mai mult decat cunosc sau trebuie ..dar lucrurile nu pot evolua pana nu cunoastem adevarata stare de fapt a lucrurilor.
    Nu exista padure fara uscaturi nicaeri..si nu cred ca este bine sa ne exersam excesiv reflexul asta de a vedea doar ce bun la “vecini”si capra noastra sa moara in batatura. Majora problema ..pare ca ar fi ca romanul a cam pierdut frica de Dumnezeu.
    Sa ma ierti de te-am suparat .dar cred intr-o alta Romanie decat cea cu autostrazi, masini si”civilizate” de “civilizanti”(cine intelege sa ia aminte……)Cu respect .Olaru Ionut

    P.S.Va doresc la toti sa descoperiti Romania in profunzimea ei

  15. Vinceon 17 Jul 2009 at 11:42

    Nu chiar orice natie este mediocra (mie imi place exemplul natiunilor mici si de succes precum Olanda, Elvetia, Slovenia, Singapore, Suedia etc, fara sa uit totusi de tari precum USA, Australia, UK, Franta, Germania, Italia, Spania, Canada, China, Japonia samd). Dar e adevarat ca majoritatea natiilor sunt mediocre. Si in privinta Romaniei mediocritatea nu e o chestiune moderna, de ultimii douazeci, cincizeci sau o suta de ani, vine din timpuri imemoriale, de dinainte de Burebista. Constanta noastra a fost negura, pelteaua, mazga – sclipirile, momentele de gratie pot fi numarate pe degete si pot intra lejer la categoria accidente. Doua lucruri diferentiaza insa mediocritatea noastra fata de mediocritatea altora: 1. noi nu am reusit niciodata sa cream sisteme (politice, administrative, sociale) functionale; 2. in ultimii 150-200 de ani am fost mereu cu fata la trecut, preocupati sa ne reinventam si sa ne mistificam istoria, in timp ce gandurile ne roiau strict in jurul prezentului, clipei (ce mancam azi?, futem si noi ceva azi?, azi ce facem? etc); viitorul a fost si este inexistent din “topic-urile”, “thread-urile” publice.
    Nasol din punctul meu de vedere este ca si peste alte doua mii de ani Romania va fi tot locul in care, din cele doua bile de otel care i-au fost date in grija, una “s-a pierdut”, iar cealata “s-a stricat”.

  16. andrei400don 17 Jul 2009 at 11:48

    ce am realizat in ultimii 20 de ani??!! probabil ai observat ca dupa Monte Carlo si Londra in Bucuresti se gasesc cele mai multe Bentley-uri si cred ca dupa Las Vegas suntem orasul cu cele mai multe casinouri!

  17. Lucion 17 Jul 2009 at 13:38

    Am un singur lucru de zis: daca va uitati in jurul vostru, in minunata si pitoreasca noastra Romanie, o sa vedeti ca se vrea sa fim prosti, se vrea sa fim dezbinati, se vrea sa nu stim ce inseamna valori, se vrea sa fim forme fara fond.
    Accesul la cultura se face greu, daca nu chiar foarte greu. Un cd cu manele costa sub 10 lei, pe cand o carte de 50 – 100 de pagini sare de 20 lejer. Adevaratele carti, adevarata literatura, au niste preturi pe care un om normal, cu salariu normal, nu si le permite. In alte tari lucrurile stau un pic altfel. Dau exemplul Rusiei, unde oamenii citesc carti in metrou si unde acestea nu au preturi astronomice.
    Haideti sa vorbim despre reclame, despre lobby-ul ce ar trebui facut la realizarile romanilor, la adevaratele valori. NIMIC. Tot ce vedem in mijloacele de informare este Becali, Vadim, Steaua, diverse pitzipoance fara nimic in cap ce debiteaza doar tampenii pentru a fi pe prima pagina, mizerii, coruptie, dar fara corupti, stiri gen ora 5, manele si muzica de o vara care este promovata obsesiv. Aproape pe toate posturile de radio si televiziune se difuzeaza aceeasi muzica, pana la refuz. Adica vreo 20-30 de melodii si atat. Exista o gramada de muzica, o gramada de genuri, o gramada de piese geniale, noi si vechi, de ce ne cramponam dragi OAMENI DE MEDIA la cateva piese?
    Pentru ca nu se vrea. Sub diverse pretexte si explicatii senile gen “dam ce muzica vrea omul sa asculte si ce vrea omul sa priveasca la TV” Romania este din ce in ce mai jos, mai indobitocita, mai retrasa in sine, mai rupta de cultura si de mentalitatea invingatorilor. Totul in numele banului si al devizei “divide et impera”.
    Iar cat despre clasa politica, haosul din tara de acolo incepe. Lipsiti de orice perspectiva decat buzunarele proprii, lipsiti de cel mai elementar bun simt, lipsiti de specialisti ce pot pune ordine in diverse domenii, haosul incepe de sus. Iar cand legile si ordinele diverselor ministere sunt niste tampenii absolute, cum poti sa faci ceea ce e bine?
    Cat despre hotia organizata din banii publici, sa ma ierte bunul cititor, dar asa as fi tras o ditamai injuratura prin toti sfintii din calendarul religios, plus cruci, matanii, parastase si diverse boli mortale cu efecte care mai de care mai dureroase si mai de lunga durata….
    Dar un lucru e clar… pana nu ne trezim, o sa fim slugile lu Mitica cel cu ceafa groasa, 4 clase si cu masina de peste 200.000 de euro luata din afacerile cu hotii din banul public. Aceste personaje ar trebui sa infunde puscaria.
    DESTEAPTA-TE ROMANE !

  18. [...] autostrazile din Germania, despre turismul din diverse orase etc. Mai devreme azi, am citit si articolul lui Tim despre experienta acumulata in multele lui [...]

  19. Bad Pitzion 17 Jul 2009 at 14:03

    Felicitări ție și mie pentru modul în care am ales să ne trăim viețile.

  20. Autogreenon 17 Jul 2009 at 14:31

    Am calatorit in 9 tari si am zburat de 10 ori cu avionul, am vazut destul de multe lucruri in vest insa prostie mai multa ca in Romania nu mi-a fost dat sa vad nici macar la bulgari. Comparatiile cu tarile din vest nici nu isi au rostul insa cand am citit stirea in care este prezentat sistemul de autostrazi albanez am crezut ca nu e adevarat. Mi-e scarba de tot ce inseamna politician roman, ii consider oameni de nimic, pur si simplu am mai mult respect pentru animale decat pentru ei.

  21. Raluon 17 Jul 2009 at 14:43

    Sunt cu totul de acord cu tine. Am colindat si eu lumea in lung si’n lat si am vazut destule.
    Cred ca in primul rand,noi romanii, ar trebui sa invatam ce este acela respect,pe care putina lume il stie. Ma duc aici la cumparaturi,vanzatoarea sta pe scaun,nu te saluta,trebuie sa tragi de ea sa vina sa iti arate ceva :| sa fim sincer,in orice alta tara cum ai intrat intr’un magazin esti “asaltat” de vanzatorii din magazin care vine,te saluta,te intreaba ce vrei,daca te pot ajuta,daca doresti ceva anume. Cand o sa vedem asta la noi?
    De drumuri ce sa mai zic? Nimic de comentat,sunt jalnice; in fiecare an merg din Timisoara la Focsani si simt ca innebunesc,prefer sa ma duc in Germania,sincer.
    Dar..am si trait dincolo,in America,este cu totul alta lume,dar tot acasa m’am intors..si nu reusesc sa inteleg de ce! Mi se pare foarte ciudat.
    Sunt multe lucruri pe care multi nu le inteleg pentru ca nu au fost in atatea locuri,multi care poate chiar nu isi permit aceste calatorii. Dar sa stea sa se gandeasca de ce toata lumea merge in strainatate in concedii,ce conditii sunt dincolo si la ce pret.
    Dar degeaba orbim noi despre aceste lucruri cand nimeni nu ia atitudine in tara asta. Pacat..

  22. DannY-Lon 17 Jul 2009 at 17:20

    Bun, dar hai sa te intreb ceva. Ma plimb. Vad ca se poate. Cu ce ma ajuta?

  23. Mossadon 17 Jul 2009 at 17:29

    minunat . se va intampla ceva ? . Nu . clar . mouve on . aveti EBA , Vadim si Gigi ca si reprezentanti ai neamului in PE . Altceva ce mai vrei de la un popor de genu ? . Have Fun !

  24. dinuon 17 Jul 2009 at 18:00

    @Olaru Ionut, @Luci: din mesajele voastre inteleg foarte clar de ce Romania ramane tot mai mult in urma. Tot timpul “altii sunt de vina”, “nu suntem lasati sa ne dezvoltam”, “ni se pun bete in roate” sau “starnim invidia celorlalti”. Este o mentalitate paguboasa, care nu poate produce dezvoltare. Nu mai conteaza istoria, ea s-a resetat de mai multe ori, a luat-o de la ZERO, ultima oara dupa revolutie. Tine doar de noi sa nu ne mai invatam copii cu spaga dinainte sa se nasca (spaga data de mame la doctorul ginecolog), apoi spaga iar cand intra la gradinita, la scoala etc. Nu e vina unora din afara ca unul din trei studenti este la fabrica de diplome pe bani Spiru Haret, nu vine nimeni sa dea la televizor emisiuni de genul OTV sau Romica Tociu si Palade la care se uita toata lumea, nu e vina celor din afara ca traficul este un dezastru si toti conducem ca descreieratii samd.

    Ba chiar mi se pare ca daca nu erau presiuni externe sa se faca unele reforme nici mini-dezvoltarea din ultimii 5-6 ani nu ar fi fost posibila. Justificarile cu cauzele externe care ne franeaza dezvoltarea sunt confortabile mental: “nu noi suntem de vina domnule, ci strainii” insa ne vor face sa pierdem tot mai mult teren in fata altora, inclusiv a albanezilor.

    Felicitari Boo pentru articol si pentru indemnul din final: mergeti frati romani prin afara sa vedeti ca se poate si mai bine!

  25. dinuon 17 Jul 2009 at 18:08

    sa te lauzi cu manastirile romanesti e ca si cum te-ai lauda cu muntii. sunt suberbe, merita vizitate, dar noi cei de acum nu am avut nicio contributie la realizarea lor. erau alte timpuri, trebuie sa traim in prezent si sa ne rezolvam problemele de ACUM

  26. Olaru Ionuton 17 Jul 2009 at 18:16

    Mentalitate paguboasa cred ca este sa nu vezi binele si frumosul din cauza uratului..Este mai usor sa vezi uratul. Nu intamplator dispare traditia si..cultura noastra autentica:
    http://www.rostonline.org/rost/
    incearca sa recunosti pe cineva de aici. Oameni care au crezut in noi..iar azi ni se arata si ni se spune ca vrem circ si ca suntem un popor..asa si pe dincolo…Trebuie sa cunoastem ansamblu si bine si rau nu doar rau..dar credeti-ma ca sa gasesti adevaratul frumos trebuie transpirat un pic mai mult ..decat (mass-media).
    Ce se vede este tot tipul in coaja.
    Toate cel bune,
    si apropo:
    “Cine nu isi cunoaste istoria riste s-o repete”
    Doamne ajuta!

  27. Radu Ciocanon 17 Jul 2009 at 18:53

    20 de ani e prea putin pe scara civilizarii ca sa incropim ceva. Asta avand in vedere ca la mentalitate suntem poate cu 100-200 de ani in urma.
    Ca sa fac o generalizare, romanul e ultranationalist, superstitios (bisericos), are mania persecutiei, e conspirationist (crede ca “cineva” ne tine in jos).

    Cu aceste atitudini nu e de mirare ca suntem unde suntem.

    Ca s parafrazez un pic filosofia din Star Trek, poate se aplica si aici Prima Directiva. Cei civilizati nu se implica in civilizarea unei natii mult subdezvoltate (remember anii 90 cu sintagma “noi nu ne vindem tara”).

    Asa ca urmeaza un proces gradual, care poate in 50-100 de ani vom fi la mentalitate si civilizare ca ceilalti europeni.

    Sau poate mai repede pentru ca suntem in Europa si nu undeva izolati prin Africa iar cu timpul accesul la informare si educatie va fi gratuit si accesibil oricui.

    Cum spunea si Petre “daca va iubiti tara, parasiti-o! plecati”. Dar nu pentru ca va iubiti tara, ci pentru ca ai de ales in a petrece urmatorii 50 de ani din viata intr-un loc “mirific” precum Romania sau intr-un alt loc cu o comunitate de oameni cu alte principii si valori.

    Ramane de vazut. Fiecare face cum il duce capul.

  28. canadianu'on 17 Jul 2009 at 19:54

    oare de ce visatorii gen olaru ionut tre sa fie mandatory si cre(s)tini ?

  29. Nicolion 17 Jul 2009 at 22:01

    Heh e Romania cum e, dar e acasa..

  30. Radu Ciocanon 18 Jul 2009 at 00:53

    @canadianu’
    pentru ca vine hesus si-i salveaza pe toti :D

  31. zorroon 18 Jul 2009 at 10:58

    nu trebuie sa te uiti la televizor ca sa afli ce e cu romania. e suficient sa vezi ca dimineata in metrou toata lumea citeste ziare pentru analfabeti gen libertatea, click si alte tate goale, e suficient sa intri intr-un spital romanesc, inclusiv din bucuresti si te lamuresti de la poarta, trecand pe la asistente si ajungand la medici

  32. Horia Dragomiron 18 Jul 2009 at 16:56

    Da, precum ceilalti, avem probleme mari.
    Cretinii vor spune ca e pentru ca nu mai avem frica de dumnezeu. Informatii vor spune ca este datorita coruptiei. Calatorii vor spune ca este datorita lipsei de implicare si de valorificare. Conspirationistii vor spune ca este totul controlat de mai de sus.

    Fiecare va da si un sfat in legatura cu ce se poate face. Orice alegere va fi facuta, indiferent daca va fi buna au ba, va fi contestata de toti cei neimplicati in luarea ei. Pana cand, probabil si sper, se va ajunge la o decizie cu efecte mediocre ce va fi acceptata.

    Eu habar n-am ce trebuie facut, sau de unde sa se inceapa. Nici nu e treaba mea. Dar faptul ca inca se pune problema, de tine, de altii ca tine, de altii ca noi, arata ca macar am plecat pe drumul logic al rezolvarii unei probleme.

    Multa bafta noua! Si da, drum bun!

  33. Life Testeron 18 Jul 2009 at 23:27

    @tim, ca unul care a trait si pe afara, ar trebui sa stii mai bine :-)

    peste tot este la fel daca adaugi saracie la mix. intr-o vizita de 2-3 zile nu vezi mare lucru, stai, traieste printe ei si o sa observi: toata lumea iti da clasa si cu nuielutza la fund daca are tolba plina. daca e goala, iti fura la fel din fata ochilor / buzunare

    iar saracia prelungita naste prostie, d’asta e bine ca natie sa tragi tare si sa iesi din saracie…

    interesanta partea cu normalitatea si asa este pt cel ce calatoreste, dar nu cred ca vrei sa stai prea mult undeva unde localnicii considera anormal ce vrei sa faci tu :-)

  34. Life Testeron 18 Jul 2009 at 23:28

    singura ce ne poate salva ca natie este educatia (ca pe oricare de altfel)

  35. Timon 19 Jul 2009 at 07:05

    @Life Tester nu o cred pe asta cu saracia. Dupa toate standardele China, Thailanda, Malaysia sunt niste tari foarte sarace in comparatie cu Romania.. dar daca te uiti mai atent o sa vezi ca acolo oamenii sunt fericiti.

    De 1 luna de zile sunt in China si am vazut saracie lucie si opulenta, in Thailanda am vazut prima data oameni care dormeau pe strada in casute facute din bambus si frunze. Cu toate astea indivizii fac pasi marunti pentru a-si depasi conditia.

    In China guvernul cumpara terenuri, demoleaza toate cosmeliile, construieste zgarie nori si ii muta pe toti in apartamente. Nu le ofera super lux, dar macar au apa calda si isi pot permite sa plateasca pentru respectivul apartament pentru ca guvernul il vinde in rate la preturi rezonabile.

    Teoretic avem si noi ANL, dar la aceste constructii au access doar 10% din persoanele carora le-au fost destinate pentru ca niste baieti cu propria lor agenda cumpara cite 4-5 apartamente si le vand sau inchiriaza tot la cei care au nevoie.

  36. Life Testeron 19 Jul 2009 at 14:06

    well, china are si legea glontului pt cazurile de “prea jmekeri”

    cat despre saracie, am vazut cum bunul simt dispare in situatiile in care resursele sunt mai putin (=forma “lite” de saracie) si exista concurenta asupra lor; ma uitam la niste rusnaci si le ziceam in gand: ok pe voi va inteleg ca suntem cam din aceeasi oala, dar pe astia (n.a. localnici) care se cred cu pretentii si in acelasi timp nu te “vad”, nu prea…

    prostia e mare la .ro, atata tot; (dar cum explicam mai sus saracia >> prostie)

    iar ca sa-i luam pe amerikani la rand, tin sa-ti spun ca m-am simtit mai bine in ani de metrou in bucuresti si (ocolit) cocalari, decat 1 zi in boston (cu metroul): e “scary” sa vezi localnici pe a caror fata citesti deznadejdea (iar hainele iti arata conditia lor precara)… si nu erau doar 2-3

    cel putin pe cocalari vezi clar ca “mint”, iar papornitele si mainile crapate de munca la camp iti aduc aminte cu nostalgie de originea rurala si iarta straiul ponosit.

  37. Life Testeron 19 Jul 2009 at 14:12

    oamenii sunt fericiti daca percep statul / societatea ca fiind “fair” si daca le da posibilitatea (cel putin teoretica) de a-si depasi conditia.

  38. [...] să critic România şi românii doar pentru că o asemenea atitudine e la modă. Unii o pot face şi o fac fiind în cunoştinţă de cauză. Însă nu credeam că, aşa sătul de analize şi constatări [...]

  39. Suzănel Gâdeaon 20 Jul 2009 at 22:36

    @Olaru Ionut

    Ce vrei sa zici? Ca avem resurse naturale si manastiri? De astea are toata lumea. Ca vrem noi sa credem ca muntii nostri de 2000 de metri sunt cei mai frumosi din lume sau ca manastiri mai pictate ca ale noastre nu mai exista pe alte meleaguri asta e alta poveste.

    Dar problema e alta. Nu e *ce avem* ci *ce facem cu ele*! Cum le protejam si cum le promovam. Hai sa iti zic eu cum. Muntii au paduri. La ce ni-s bune?! Nu mai bine facem un ban cinstit? Hai sa taiem padurile! Daca vin alunecari de teren, nu-i nimic, nu e vina noastra ca am taiat padurea, ci ne pedepseste Dumnezeu pentru ca suntem pacatosi. Da, asa bine stim sa aruncam vina pe altii.

    Hai sa aruncam un ochi la vest, peste granita. Nu mergem mai departe inca. Sa ne cunoastem intai vecinii. Resurse naturale: zero. Obiective turistice: Budapesta. ATAT. Nu tu munti, nu tu mare, nu tu manastiri pictate. Bun. Promovare? Servicii? Respect fata de cel care ma viziteaza? Asta te las sa descoperi singur dupa ce iti iei inima in dinti si treci granita. Apropo, nici macar nu iti trebuie pasaport. :)

    @Tim Bine zis. Din pacate segmentul de populatie caruia i se adreseaza postul tau (majoritatea populatiei?) fie 1) nu a iesit din tara si traieste inca sub semnul uriasului potential (care probabil va ramane potential) al tarii noastre fie 2) au fost in vest la lucru, am vazut ca este si altceva, apoi s-au intors si-au zis “pai daca tot o buda e, de ce p**@ mè sa nu ma cac si eu?”.

    Ca si concluzie, subscriu la cele zise de Petre. Daca tii la Romania, iesi, vezi ca este si altceva, accepta ca RO e un gunoi si incearca sa faci ceva. Acceptarea conditiei e primul pas spre imbunatatire. As adauga – daca tii la tine *mai mult* decat la Romania iesi si nu te mai obosi sa te intorci. :)

    Sa traiti bine!

  40. Andreion 20 Jul 2009 at 23:09

    un articol foarte senin pana la urma.

    solutia de iesire din mediocritate este deci sa calatoresti. acum poti face asta si e foarte bine asa. eu am ajuns in 7 tari si am ramas atins puternic de tarile nordice.

    citeam undeva despre cum se poarta romanii cand merg in lume: daca acasa obisnuiau sa se planga si sa fie badarani, cand ajung intr-o tara mai civilizata se schimba. brusc stiu sa dea locul in metrou, intreaba si apoi multumesc, etc…

    e vorba de o masa critica, e ca la oi: daca o parte din turma o ia intr-o parte, restul o ia fara ezitare in acea directie. in ro problema e ca masa critica este formata din badarani care nu au cale de intoarcere decat cu frica sau imprastiati…

    ce vroiam sa spun este ca se poate ca sofeul de taxi care injura vartos si are atitudine de dumnezeu in trafic sa fie civilizat daca merge ‘la copii’ in germania. farama de bun simt exista in ei, dar viata dura si “futaiurile” primite i-au abrutizat.

    nu putem decat sa speram …

  41. Andreion 20 Jul 2009 at 23:13

    @Life Tester – foarte simplu si la obiect spus! Asa simt si eu. ar fi totusi niste mici obiectii, dar sunt prea marunte! (gandindu-ma la america)

  42. Emilon 21 Jul 2009 at 17:46

    “nu vad de ce nu am putea evolua” (şi noi)

    Chiar nu vezi? Că/dacă ne tragem toţi din maimuţă nu e relevant, dar ştii ce e relevant? Faptul că am fost un popor de asupriţi. Din vremuri imemoriale am fost călcaţi în picioare de toate naţiile pământului (nu chiar). De milenii pana acum 20 de ani, cand eram conduşi de un tiranozaur, soarta ne-a modelat mentalitatea în aşa măsură încât ne va lua sute de ani să ne reparăm.

    Asta nu e nici spre ruşinea noastră, nici spre nesimţirea lor, care au fost mai tari şi mai organizaţi. Asta a fost.

    Supermarketurile sunt pline de români care ai zice că până ieri n-au avut ce mânca. Cât despre maşini, poţi arăta cu degetul? având în vedere că pe vremea tiranului trebuia să aştepţi ani de zile pt un hârb (care a rămas hârb mai mult de 10 ani după Rev, până a devenit renault), şi unul vechi costa mai mult din motive de availability decât unul nou.

    Părinţii noştri cară după ei povara complexelor de pe vremea aceea şi cer o compensare. Dar din păcate noi nu suntem cu mult mai liberi decât ei. Pentru că aici am crescut, într-o societate care de la început nu a pus valoare pe muncă, pe vocaţie, şi până în ziua de azi LE CONSIDERĂ RIDICOLE. Dorim să ne impresionăm părinţii, să facem ceea ce ei nu au putut — din plin.

    Asta nu e spre ruşinea noastră, nici măcar. Chiar şi cel mai cinstit om, pus sistematic în mijlocul acestei inversiuni de valori şi colecţie de paradoxuri care e societatea noastră, devine infirm. Din contră, omul ar trebui sa-şi găsească vocaţia. Cel mai regretabil este că aici, chelnerului îi este ruşine că este chelner, mecanicul auto nu face cu plăcere ceea ce face, vânzătorul asemenea. Banul domneşte peste tot şi asta nu o sa se schimbe — pentru că banii sunt obligatorii pt a-ţi asigura liniştea casei — pe care nu am avut-o. Nu poţi acuza pe nimeni că-şi doreşte “the fast buck” pentru că şi tu ţi-l doreşti, sau îl ai deja, eu la fel. Scăpare nu pra există dintr-un cerc vicios: nu avem bani pt ca nu avem servicii de calitate dar nu putem oferi servicii de calitate în frustrare şi doar în goana noastră după bani.

    Ce vroiam sa spun e că nu poţi acuza pe nimeni, really. Cu atât mai puţin să pretinzi că te detaşezi de “marea masă a românilor naşpa”. Suntem chiar acolo cu ei.

  43. Radu Ciocanon 21 Jul 2009 at 18:13

    nu prea tine nici asta cu popor de asupriti.
    indienii de exemplu au fost asupriti si ei de peste 1000 de ani – de triburile iraniene razboinice ce i-au cucerit si au infiintat hinduismul si sistemul de caste facand ca populatia bastinasa sa fie doar niste sclavi asupriti, apoi au fost asupriti de catre colonialismul englez. Si cu toate ca sunt multi si e saracie nu au aceeasi atitudine ca romanii.

    Romanul de rand inca nu stie cu ce se mananca libertatea si democratia.

    Daca la alegerile astea ar aparea cel putin un om mai rational, mai tanar, mai cu un discurs coerent, ce daca nu va avea sustinere politica de catre un partid mare, poate il vom vota in defavoarea dinozaurilor comunisti. Cu toate ca va avea sanse minime sa schimbe ceva in sistemul politic acum. Dar cu timpul, din aproape in aproape, folosindu-ne de mici schimbari se va putea reusi sa ajungem undeva.

  44. Petreon 21 Jul 2009 at 20:30

    @Emil: Herodot spunea de traci, stramosii dacilor ca au toate bogatiile pamantului la dispozitie; dar sunt cam lenesi pentru a-l lucra, asa ca ramanea in paragina. Nelucrat, la fel ca si azi.

    @radu ciocan: sau s-ar putea converti tanarul respectiv la politica si deprinderile politicianului dambovitean. Sansele sunt mult mai mari, nu ?

  45. Radu Ciocanon 21 Jul 2009 at 21:19

    @Petre: intr-adevar asa este. daca aproape toata clasa politica e varza, oricare ar veni cu “standarde inalte” ori se va retrage intr-un final ori se va da cu gloata damboviteana. dar macar va fi un pas in plus si o incercare. ca de la sine nimic nu se va face.

    daca stai si te uiti in urma, in cei 20 de ani care au trecut de la revolutie … nu stiu daca vine macar un nume in minte, un nume din clasa politica care sa fi vrut sa faca intr-adevar ceva.

  46. Cataon 25 Jul 2009 at 11:09

    Din pacate, cred ca nici cu exemplele de la altii nu vom face mare branza. Din pacate, suntem o natie APROAPE mediocra, si APROAPE asta e sub limita de mediocritate. Cred ca oamenii din tara asta ar trebui in primul rand educati, cu forta daca nu se poate altfel. Si cred ca ar trebui invatati sa se bata cu caramida in piept doar atunci cand au realizat ei insisi ceva. Altfel, vom ramane mereu o natie de laudarosi care nu realizeaza nimic dar se impauneaza cu ce realizeaza cei cativa romani (Eminescu, Coanda, Vuia etc) care nici cand nu au beneficiat de sprijinul romanilor si au realizat totul prin fortele proprii. Si e pacat ca ne este suficient sa ne laudam cu realizarile altora.

  47. andy fotoon 27 Jul 2009 at 23:36

    se zice ca eminescu ar fi murind cantand “Desteapta-te Romane”

  48. Salveaza un roman | Altered Egoon 12 Aug 2009 at 23:43

    [...] de la articolul despre turistii de pe litoralul carpato-danubiano-pontic si citind postul lui Tim mi-a venit ideea unei posibile salvari a [...]

  49. shenon 17 Aug 2009 at 18:57

    Le recomand tuturor celor de mai sus care vad viata roz doar peste hotare si pentru care Romania e cea mai cenusie tara de pe mapamond sa incerce sa isi descopere mai intai frumusetile din patria lor natala, care presupun ca se numeste Romania, si apoi sa se gandeasca putin mai bine inainte sa isi dea cu parerea despre tara lor pe care nici nu incearca s-o cunoasca cu adevarat.
    Ati vizitat, fratilor,’jde tari si nu v-ati vizitat tara! Ce se intampla de 20 de ani incoace in Romania (sau, daca vreti, mai adaugati si cei 50 de comunism) nu reprezinta adevarata fata a Romaniei. Valorile romanesti sunt vechi de sute si mii de ani si ele se regasesc in paginile de istorie. Non-valorile din ziua de azi sunt rezultatul mentalitatii comunisto-socialist-colectiviste care a reusit sa reduca la tacere o mare parte dintre mintile luminate ale poporului roman. Ciocoii din ziua de azi sunt doar slugile comunistilor de ieri pe care (CNS)ASudam “din greu” sa ii descoperim.
    chiar si asa, cu jugul comunist dupa grumaz, poporul roman a reusit sa scoata VALORI, valori care nu se numesc autostrazi la etajul 10 al blocurilor si nici metrouri suspendate, ci se numesc martiri si sfinti, sfinti ai inchisorilor (Valeriu Gafencu, pr. Iustin Parvu, pr. Cleopa, Radu Gyr, Ioan Ianolide etc.). Aceste valori au suferit pentru poporul roman, popor in care v-ati nascut si pe care acum il blamati in loc sa-l ajutati, suferinta care a contribuit la inaltarea spirituala a tarii noastre. O’r fi alte natii mai evoluate material decat noi de sute si mii de ori, dar putine (daca) sunt cele care ne intrec la suferinta care au rabdat-o stramosii nostri de-a lungul veacurilor. Si suferinta asta nu se transforma in autostrazi, ci in apropiere de Dumnezeu.
    Popoarele acelea la care va uitati ca la Dumnezeu nu au ajuns dintr-o data acolo sus, pe o scara materiala, bineinteles, ci treptat. Au fost si acolo oameni care si-au dorit sa schimbe ceva, sa duca o viata mai buna si mai usoara si care si-au constientizat aproapele de ce e mai bine pentru ei. Asta, poate, trebuie sa facem si noi, sa incercam sa schimbam incet-incet mentalitatea romanului care, sa nu uitam, cu 2-300 de ani in urma, era privit in Ardeal ca un “salbatic” de catre domnii unguri, sasi si germani, domni pentru care lucra “de la rasaritul pana la apusul soarelui” si domni care sunt acum cu cateva sute de km de autostrada in fata noastra.

    Dragi romani care ati vizitat zeci de tari super-dezvoltate, poate va gasiti o tara din acelea pe care le-ati vazut in care sa va stabiliti definitiv si sa uitati de Romania asta retardata. Poate sunteti prea buni pentru tara in care v-ati nascut si va gasiti o tara care sa va merite. Poate tara asta e prea buna pentru voi.

  50. canadianu'on 17 Aug 2009 at 20:30

    here we go again … cineva sa-i explice cre(s)tinului unde au ales sa creeze si sa moara eliade, brancusi, palade, si altii, ca eu m-am plictisit

  51. Emilon 17 Aug 2009 at 21:35

    Ba, nu te lega de el ca are si el dreptate.

  52. madaon 16 Sep 2009 at 17:52

    stiti care-i chestia la care ma gandesc din ce in ce mai des lately? Ca nu vreau sa-mi cresc copii aici. Daca mama mea ar fi pe atunci posibilitatea sa plece si sa vada cum e in alta parte, poate ar fi facut-o sau poate nu. Acum e prea tarziu pentru ea, dar nu si pentru copii mei sa creasca frumos si departe de aici. Merge doar o vacanta scurta prin munti sau Delta. Dar nu de locuit. Ce dau mai departe?

  53. stefon 17 Sep 2009 at 14:14

    Asa m-am saturat sa aud ca trebuie sa fugi din tara ca sa iti cresti frumos copiii… Asta e atitudine de lasi, asa cum am avut non stop, de cand s-a instaurat comunismul si i-am lasat pe altii sa aleaga mereu pentru noi. Asta este singura atitudine demna de revolta, alaturi de atitudinea oamenilor, intelectuali, scoliti si cu principii a caror coloana vertebrala capata o elasticitate bizara in apropierea celor cu bani, corupti, fara scrupule si sfidatori… Uitati-va printre prietenii vostri si faceti un exercitiu de imaginatie. Cati dintre ei si-ar pastra principiile, demnitatea si cuvantul in orice situatie? Cred ca de raspunsul asta ar trebui sa ne temem cel mai tare… Astia suntem, fugari, lasi, bolnavi de lene, impostori…

  54. madaon 17 Sep 2009 at 14:40

    Pai stai aici si lupta cu morile de vant. Eu o sa plec si o sa-mi servesc tara de la departare.
    Nu vreau sa ma intelegi gresit, dar noi reprezentam un segment de nisa in Romania. Marea majoritate o constituie “taranul de oras”. Stii cine e, nu? cel mai prost animal. Marea majoritate nu o reprezinta intelectualii.
    Sincer, nu ma mai simt un Don Quihote. Simt ca acum e momentul in car einca mai pot face ceva. Vreau sa traiesc si nu sa supravietuiesc. Si asta nu inseamna ca sunt lasa. Fug sa imi fie mai bine pentru ca sa pot face mai bine la randu-mi.
    E foarte ok ca sunt unii care vor sa ramana, ce-ar fi daca ar fi toti ca mine sa vrea sa isi creasca copii prin alte parti? Ce-ar fi daca toti ar fi ca mine care si-ar asuma rolul de emigrant intr-o tara noua, cu oameni noi, fara familiaritatea locurilor,lucrurilor si oamenilor cunoscuti de mult, doar pentru ca nu mai vede luminita de la capatul tunelului din tara de bastina?

  55. Alexandraon 17 Sep 2009 at 18:38

    Ce mi-a placut mie de cand ma stiu: “romanii sunt asa si pe dincolo”, “cocalarii fac si dreg”, “pitzipoancele sunt nu-stiu-cum”, si “populatia de rand nu pricepe”.

    Eu vad lucrurile la modul asta “NOI nu stim, NOI nu facem, NOI suntem, NOI nu pricepem”. Ca de bine de rau, tot romani suntem si noi, fie ca ne place, fie ca nu.

    Si schimbarile de care se tot vorbeste, bine ca asteptam cu totii “sa le faca cineva”. De ce nu le facem noi? Vreti exemplu simplu? De cand ma stiu eu ca fiinta cu constiinta proprie (adica de pe la vreo 16-17 ani), incercam sa imi educ colegii de la liceu sa puna gunoaiele la cosul de gunoi. Cum? simplu. Ei le aruncau pe jos, eu le luam si le ducem la gunoi, in locul lor. Mai aveam colegi care la dadeau drumul pe jos intentionat, ca sa ma vada pe mine ducandu-le. Dar uite, cu timpul, nu li se mai parea prea amuzant, si au inceput sa si le duca singuri. O data, mergand pe strada, era in fata mea un tata cu copilul, care tocmai isi desfacuse un corn (copilul, adica), si a aruncat ambalajul pe jos. Eu l-am luat frumos, si m-a vazut tat-su copilului, care probabil s-a simtit cu musca pe caciula, pentru ca si-a cerut scuze… Dar s-ar fi intors el sa ia gunoiul lui fiu-su de pe jos? Nu. Eh, poate macar data urmatoare l-o fi luat el, sau l-o fi invatat pe fiu-su sa nu mai arunce pe jos.

    Si uite ca acuma, la ceva ani dupa acea intamplare, se trezeste Bucurestiul sa puna containere pentru reciclare. Bravo lor. Le folosesc de cand le-am ochit prima data. Si guess what? S-au mai molipsit cativa oameni de obiceiul meu, unii care nici macar nu-s din Bucuresti. Chiar de curand imi spunea o prietena ca ea… arunca tot gunoiul, la gramada, intr-un container de plastice. Dar de cand m-a vizitat vreo 3-4 zile si a vazut cum faceam eu, a inceput sa faca si ea la fel.

    Deci dragii mei, sa stiti ca nu numai prostia e contagioasa, ci (si inca ma mai mir si eu, sa stiti!) si bunul-simt si civilizatia “se iau”. Era o vorba de-mi placuse mie mult, am auzit-o acum cateva saptamani: vrei sa faci lumea un loc mai bun? Incepe prin a face o shimbare in comportamentul tau!

    Vad ca, pana in momentul asta, post-ul lui TIM are 54 de raspunsuri. Sa zicem vreo 20 de oameni, ca unii au postat de mai multe ori. Pai daca 20 de oameni incep sa faca ceva cum trebuie, si de la ei se mai molipsesc inca cate 2 sa zicem (asa, ca sa fim pesimisti, nu visatori) , si de la cei 40 nou-rezultati, inca cate 2, si tot asa… va las pe voi sa faceti calculele, sa vedeti cat de repede si de usor se poate schimba ceva si pe la noi.

    Oricum, pana una-alta, sunt de acord ca in afara e ‘altfel’, si din unele puncte de vedere, mai bine. Am doar 4 tari straine vizitate la activ, dar da, diferente sunt. Insa incetul-cu-incetul, si incepand de la noi (si, draga cititorule, nu te gandi ca “noi” inseamna altii. “Noi” insemna chiar TU), se poate schimba ceva si pe-aici. Ca doar n-om fi atat de prosti sa vedem ca ne e mai bine altfel, dar s-o tinem pe-a noastra!

    Va provoc! Incercati sa aratati altora, din jurul vostru, ca voi faceti ceva bine, si cum trebuie.(chiar daca asta inseamna ca nu consumi apa multa, ca tot e platit la comun, sau sa nu arunci gunoaie pe geamul masinii) Apoi sa-mi spuneti, cat timp le-a luat pana sa faca si ei la fel?

  56. canadianu'on 18 Sep 2009 at 07:32

    alexandra, gunoiul aruncat pe jos e cea mai mica problema a romaniei. te rog sa=mi zici cum ai tu de gand sa faci ca judecatorii sa nu mai fie corupti, ca politistii sa nu mai fie corupti, ca medicii sa nu mai fie corupti etc.

  57. Alexandraon 18 Sep 2009 at 09:32

    @canadianu’

    Hm, in primul rand eu nu am dat in viata mea spaga. A, da, am avut de multe ori de pierdut din cauza asta – adica am fost plimbata pe drumuri, si asa mai departe. Dar nu am dat nimic nimanui. Desi pe ai mei ii vedeam mereu mergang cu pachetul de cafea la doctor…

    Gunoiul o fi el cea mai mica problema, insa sa stii ca celelate, desi cu mult mai mari… au o rezolvare cam la fel de simpla, de cele mai multe ori.

    PS: am cunoscut suficienti doctori, renumiti si foarte buni, care nu iau spaga. Nu doar ca nu cer spaga, dar nu iau spaga. Am o cunostinta care, pentru ca nu a vrut sa-si plateasca examenele cu bani sau.. in alte modalitati.. a fost exmatriculata de la fac. de medicina. Din cate stiu, fara drept de reinscriere. Pentru ca ei i se parea absurd sa dai bani, cand tu ai cunostintele. Si dupa lungi asteptari, si vreo 2 ani pierduti, acum e studenta tot la medicina, in cadrul altei universitati. Uite, ca s-a putut si fara bani.

    Si uite, sa iti mai dau o (posibila) idee: esti medic si nu iei bani? Ce-ar fi sa le spui asta si colegilor tai? Dar nu la modul “bai, voi sunteti marlani ca luati banii omului”. Ci la modul “eu fac medicina pentru ca-mi place, si faptul ca salvez un om imi ajunge. N-as lua in viata mea spaga, pentru ca m-as simti ca ultimul om, sa stiu ca mai iau si bani de la altii care au deja atatea necazuri”. Sunt convinsa ca n-o sa mearga din prima, si “colegii” vor lua in continuare bani. Dar totusi, cred ca i-ai face sa se mai gandeasca o data inainte sa indese un plic stufos in halat.

    Deci, se poate.

  58. madaon 18 Sep 2009 at 10:50

    Draga Alexandra … cei doi ani pierduti din viata ei cine ii da inapoi? Statul? Crezi ca a schimbat ceva? Simti schimbarea? Ca eu astept de mult si nu am chef sa-mi pierd ce mi-a mai ramas din viata asteptand. Din pacate chestia pe care o avem noi de rezolvat nu se poate face decat cu timpul … sa mai treaca niste generatii, si poate atunci. E clar, la noi nu merge cu unu doi, ca suntem de nisa!!!!

  59. Alexandraon 18 Sep 2009 at 11:11

    @ mada: nu ii da nimeni inapoi cei 2 ani, evident. Insa a foat alegerea ei, si asta merita tot respectul, nu crezi? Bine-inteles ca e mai simplu sa pleci, undeva unde e mai usor. Poate ca altii in locul ei nu ar fi avut atat de multa tarie.

    Si da, schimbarea se simte. Incetul cu incetul, se simte. E foarte usor sa spui statul nu imi da, statul nu imi face, etc. Atunci, explica-mi si mie de ce oameni precum Dr. Sergiu Stoica (despre care si eu am auzit doar de curand) sunt “mandri sa fie romani”?

    Eu sunt de parere ca, in momentul in care stii cat valorezi si cum sa te impui, poti face multe, chiar si in tara ta. Cand esti mai ’slab de inger’ sau mediocru, da, e mai bine sa pleci. Si prin asta nu ii critic nici pe cei geniali care au plecat in alte tari. Fiecare cu alegerile lor.

    DAR: daca nu putem (sau nu vrem) sa schimbam ce e mai ‘grav’, dupa cum bine imi atragea atentia si canadianu’, atunci de ce sa nu facem schimbarile alea mici care ne stau in putinta? Nimic nu se rezolva cat ai bate din palme, toate incep… incetul cu incetul..

    Si, revenind iar la ce spunea canadianu’ – poate in momentul in care o sa ajungem sa punem toti gunoaiele la cosul de gunoi, o sa se schimbe ceva in creierul nostru. Poate atunci o sa devenim acei oameni bine-crescuti si cu bun-simt… de care ne tot plangem ca ducem lipsa.

  60. canadianu'on 19 Sep 2009 at 02:09

    alexandra, am o vaga impresie ca nu ai fost personal sau nu ai avut nici o persoana la care sa tii cu adevarat intr-o situatie critica, ca te asigur eu ca dadeai spaga si fara sa-ti ceara cineva. eu unul recunosc ca as da la orice ora, pentru ca “mortul de la groapa nu-l mai intoarce nimeni”, cum zice o vorba din popor
    si daca tot vorbeam de doctori, iti recomand lectura asta http://sebastian-corn.tapirul.net/370/scrisoare-deschisa-ministrului-sanatatii-un-autodafe/
    oricum, dream on … singura problema e ca ca time goes by, no matter what … am intalnit o gramada de romani emigrati care au un singur regret, acela ca nu au plecat mai repede decat au facut=o

  61. cosmoon 22 Sep 2009 at 18:06

    Salut TIM. Beton articolul, si beton filozofia de viata. De vreo 3 ani, am inceput sa practic si eu acelasi lucru. Educatia este probabil cel mai bun mod in care poti sa iti cheltuiesti banii si calatoriile sunt, dupa parerea mea, indispensabile pentru o educatie adevarata.

    Salut Alexandra. Sunt total de acord cu fraza ta cu NOI facem NOI dregem, si cred ca ar trebui sa constientizam si sa ne insusim problemele inainte sa incercam sa le rezolvam.

    Sunt in total dezacord cu atitudini de genul nu am dat spaga in viata mea. Nu ai dat pentru ca ai fost norocoasa si nu ai fost obligata sa dai. Nici eu nu am dat, din acelasi motiv, si sper ca norocul meu, ca si al tau, sa continue.

    TOTUSI, trebuie sa iti spun ca sunt de acord cu spaga pentru doctori. NU sunt doctor, si nici nu incurajez coruptia. Dar pentru fiecare efect exista cauze mai profunde decat poti observa din afara. Sincer (desi repet, nu am avut astfel de experiente), eu unul as prefera ca doctorul care opereaza pe cord deschis sa se concentreze la operatie, nu la ce ii pune (sau NU ii pune) pe masa copilului diseara – cu toate implicatiile care rezulta de aici.

    Sunt convins ca si pentru profesori lucrurile sunt grele, si nici judecatorii nu stau deloc bine, ca dovada ca au iesit in strada. Dar pana la urma doctorul ala te tine in viata, si mi se pare normal sa ii dai, daca statul nu ii da.

    Salut si tie canadianule, si cu tine sunt de acord in mare – nu stiu ce sa zic de plecatul din tara cat mai repede si de romanii resemnati care au fugit. In ultima instanta, daca toti oamenii civilizati si educati pleaca, se alege praful. Dar asta nu inseamna ca nu ma gandesc de ceva timp si eu la acelasi lucru – cu toate ca in romania imi este, financiar, foarte bine. Dar banii nu sunt chiar asa de importanti, nu?

    Am o prietena judecatoare, si imi spune ca in conditiile de acum multi dintre judecatori se gandesc sa isi dea demisia si sa se “emigreze” in avocatura. Dar cineva trebuie sa ramana sa ne si judece, ca altminteri e cam belita, sefu…

  62. Alexandraon 22 Sep 2009 at 19:01

    @ cosmo – sunt oarecum de acord ca e ok sa dai, daca tu asa consideri ca e bine, sau daca chiar simti ca rasplatesti un om pentru ceva ce ti-a facut (bine). Si da, stiu si eu ca medicii de pe la noi nu o duc foarte bine.

    Mi-a venit in minte acum o modalitate foarte interesanta a unui medic foarte priceput: deci nenea asta are cabinet la care sta, voluntar, peste program, pentru a da consultatii. Are la usa un set de reguli, printat pe o colata de hartie laminata: se face lista, se asteapta fara scandal, si daca el considera ca e cazul, poate chema pe cineva inainte de a-i veni randul la lista. Apoi explica: el nu e platit pt ce face, pacientii nu sunt obligati sa astepte la el (pot merge la colegiii “la fel de calificati”, cum ii numeste el). Taxa pentru consultatie nu se parcepe, insa vine asistenta doctorului si ia donatii pt. o fundatie sustinuta de acest medic – pentru care donatii da si chitanta.

    :) Mi s-a parut foarte tare. Tot respectul, jos palaria. A, si cam toti cei 10-15 pacienti aflati la coada contribuiau cu o donatie (cred ca in jur de 50 de lei). Si niciunul nu comenta prea mult cand se lua o pauza de asteptare de 1-2 sau mai multe ore, pentru ca medicul era chemat la sala de operatie. :)

    Sa mai tot dam de oameni din acestia, si sa tot devenim oameni din astia!

  63. [...] Asa cum a zis si Tim, cel mai mult te inspira si te determina sa evoluezi contactul cu alte culturi. Calatorind vei [...]

  64. sinon 22 Oct 2009 at 20:37

    Observ printre comentatori ca’s cativa care o tot dau inainte ca Romania are munti, manastiri, paduri si alte cele.

    Si ce daca ? Cu ce ne ajuta asta ?

    Construiesc popii infrastructura ? Nu.
    Construiesc muntii infrastructura ? Nu.

    Unde e castigul nostru ca natie ca le avem pe cele de mai sus ? Cu ce ne ajuta ?

    Mai nou aeroportul Baneasa se va inchide noaptea pentru ca pe aia de si-au facut case la 2 metri de gardul aeroportului ii deranjeaza zgomotul avioanelor. Misto nu ?

  65. ipirvaon 13 Dec 2009 at 20:31

    mi a placut foarte mult acest post!
    stau de ceva timp in budapesta. ungaria nu este o tara in care coruptia este un cuvant necunoscut, insa este o tara in care esti mai linistit decat in romania, este o tara in care ai foarte mari sanse sa fi intampinat cu un zambet …. lucruri marunte. cand ma gandesc sa plec cu masina, nu e o problema, oriunde as vrea sa merg, ma duc pe autostrada. lucruri marunte iarasi pe care insa in ro nu le vedem …

  66. Maria din Brasovon 13 Jan 2010 at 23:35

    Este de invidiat pe unde ai umblat! Asa ar trebui sa facem toti, caci numai o viata avem!

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply